Sunday 8 January 2012

H.A.C.K.S [1]

""I love walking in the rain, 'cause then no-one knows I'm crying."

Otak Alya terngiang dengan quotes itu, dan seratus peratus  dia memang setuju dengan quotes itu sebab sekarang dia memang harap kalau sekarang hujan lebat supaya dia boleh menangis puas-puas tanpa ada mata yang memandang. Air mata yang ditahan sejak tadi mengalir laju. Makin lama makin deras. Puas dia menahan, tapi ternyata dia memang kalah dengan perasaan. Mata liar yang memandang dia buat tak nampak. Ah...orang memang tak faham.

Alya pantas mencari tisu dalam Targus. Segala isi yang ada di muntahkan atas lantai stesen LRT Kelana Jaya, tapi yang terkeluar cuma Dell Inspiron M102z pakej dengan laptop charger, mouse, jurnal peribadi yang kulit mukanya susunan pembungkus gula-gula Hacks.Hatinya tambah remuk dengan pembungkus gula-gula Hacks yang pernah bawa makna kononnya Hanya Aku Cinta Kau Seorang. Itu dulu, dan satu jam yang lalu semua itu dah meaningless. Kulit jurnal direntap kasar sampai terkoyak, direnyuk kemudian dilempar ke bawah. Biarlah waktu ini orang nak kecam dia sebagai rakyat tak bertanggungjawab, tak beretika ke Alya rela. Hatinya dah cukup hancur dengan manusia yang tiada tanggungjawab dan tak beretika yang tergamak buat perasaanya terkoyak.

Tangan masih merayap dalam perut Targus. Waktu ni la dan-dan takde nya pun. Air mata dilap dengan hujung tudung. Matanya seiring menjenguk dalam perut Targus.

      "Miss", ada suara yang menyapa dengan tangan terhulur sepeket tisu Premier.

Alya angkat kepala. Tisu yang dihulur diambil. Lelaki trucker cap Adidas yang jadi tukang hulur tisu itu senyum segaris.
   
     "Thanks," ucap Alya. Bibir sedaya upaya mengukir senyum.
       
      "My pleasure," tangan dibawa menekan ke bawah sedikit truker cap Adidas dan tersenyum.

Bunyi tren datang menghentikan apa yang terjadi. Lelaki trucker cap Adidas itu kemudian hilang bersama dengan manusia yang berpusu-pusu cuba menyumbat masuk ke dalam perut tren itu. Dan Alya masih termangu disitu membiarkan tren yang datang berlalu bersama tisu pemberian lelaki trucker cap Adidas serta hati yang sudah berbilah-bilah.

No comments: